Три събития в историята на таблетите

Прехвърляйки кратката история на пазара за таблети, спокойно бихме могли да твърдим, че през последните две години се случиха три знакови събития, които окончателно обособиха тази технологична ниша, и които ще се разгледаме в нашата статия (изключваме графичните таблети, които са нещо различно).

Ще започнем с анонсирането на първото поколение таблети iPad на 27 януари 2010-та година. В две изречения ще поясним защо избрахме да подредим събитията именно по този начин. Първата точка, надяваме се, е пределно ясна за всички. Продуктът на Apple възроди, може би би било по-правилно да кажем – изгради наново някога съществувалата, но изключително непопулярна ниша в компютърния бизнес – таблетите. Вторият важен момент за съвременните таблети е появата на Samsung Galaxy Tab, който начерта ново направление за бъдещите представители на този продукт – таблети работещи с операционната система Android. Този таблет бързо се наложи като основен конкурент на iPad.

Без значение на ценовата разлика, устройството събра значителна популярност, и което е може би най-важно, повлече крак за река от алтернативни таблети на други производители. От една страна това е плюс, тъй като пазара за таблети стана значително по-разнообразен, а от друга страна това доведе до още по-голяма фрагментация на Android OS.

И ето, че стигнахме до третия важен момент. Изложението CES, което донесе анонси за редица таблети с възможност за бърз интернет достъп. Спокойно бихме могли да твърдим, че именно в този момент таблетите станаха желан продукт. Тук трябва да вметнем, че производителите успяха да направят това, което преди десет години не им се отдаде – да напипат конюнктурата на пазара, и започнаха да произвеждат таблети, максимално доближаващи се до съвременните компютри.

Без значение, че голяма част от алтернативите на „ябълковия” таблет са в основата си базирани на мобилната OS Android, конкурентите успяха да „натъпчат” в своите устройства по няколко USB порта, HDMI изхода, направиха възможно зареждането чрез USB и т.н.

В следствие на всичко по-горе казано, в началото изключително рядко излизаха качествени и наистина мобилни таблети. Като правило устройствата биваха сравнително тежки, „дебелички” и притежаващи повече изходи отколкото биха били нужни на масовия потребител. Пазарът не беше готов да приюти тези хибриди, и нищо чудно, че преди две години около 84 % от всички закупени устройства биваха iPad. Нещата, както всички знаем обаче, бързо се промениха.