Какви са ползите от хранителните добавки?

На пазара се предлагат много хранителни добавки, за които се твърди, че помагат на организма да функционира по-добре. Някои от тях включват мултивитамини, добавки с желязо, витамин С и минерални добавки. Въпреки че тези добавки могат да бъдат полезни, важно е да знаете в какво се впускате, преди да започнете да ги приемате. Например, не трябва да приемате мултивитамини, ако сте алергични към една от основните съставки.

Приемането на мултивитамини

Мултивитамините могат да ви помогнат при различни здравословни проблеми – от поддържане на здрави кости до повишаване на енергийните ви нива. Някои мултивитамини обаче са с недостиг на основни хранителни вещества като калций, калий и витамин D. Затова е важно да изберете правилния вид мултивитамин.

Проучване, публикувано в American Journal of Clinical Nutrition, разглежда влиянието на мултивитамините върху риска от сърдечни заболявания и рак. Въпреки че авторите са установили, че ежедневните мултивитамини не намаляват риска от сърдечносъдови заболявания, те са установили статистически значимо намаляване на риска от рак на белия дроб сред мъжете, които са приемали мултивитамини.

Приемане на мултиминерална добавка

Mултиминералните добавки не са необходими за всеки, но пък са евтин вариант за тези, които искат да гарантират, че получават всички основни минерали и витамини, от които се нуждаят. Организмът има ограничено пространство за съхранение и отделя повечето от хранителните вещества, от които се нуждае, така че мултиминералната добавка може да осигури ценен източник на храна. Изборът на храна също може да играе роля за производството на витамини и минерали, но мултиминералните добавки не заместват стойността на балансираното хранене.

При някои здравословни състояния, като бременност и кърмене, може да се наложи да приемате мултиминерална добавка. Други здравословни състояния, като например храносмилателни разстройства, може да не позволят на организма да усвои достатъчно от хранителните вещества в храната ви.  Най-добре се обърнете към лекар или диетолог, който да определи конкретните ви нужди. Преди да започнете да приемате мултиминерална добавка, трябва да се консултирате и с Вашия лекар, тъй като някои от тях могат да имат нежелани странични ефекти.

Приемане на добавка с витамин С

Витамин С е мощен антиоксидант. Изследванията показват, че приемът на този витамин може да предпази от болестни състояния. Въпреки това консумацията на твърде много от витамина не е полезна за вашето здраве. Приемането на повече от необходимата дневна доза, може да предизвика странични ефекти, включително стомашно разстройство, гадене, диария и дори камъни в бъбреците.

Един от плюсовете на Витамин С е, че подобрява усвояването на желязото и може да намали риска от недостиг на желязо. Той участва и в много части на имунната система, включително помага на белите кръвни клетки да функционират правилно и да предпазват организма от инфекции. Той също така помага за защита на организма от свободните радикали, които увреждат клетките.

Приемане на добавки с желязо

Приемането на добавки с желязо е полезен вариант за хора, които имат ниско съдържание на желязо в диетата си. Жените трябва да си набавят от 8 до 18 милиграма желязо на ден, а мъжете – поне 21 милиграма. Потребностите от желязо по време на бременност и кърмене са по-високи при жените поради загубата на кръв по време на менструация и бързия растеж на плода. Децата и юношите се нуждаят от 11 до 12 милиграма желязо на ден, в зависимост от възрастта. За жени, които са на 51 и повече години, препоръчителната доза е 8 mg на ден, при условие че менструацията е приключила.

Приемането на добавки с желязо обаче трябва да става само след консултация с лекар. Преди да започнете да приемате нова добавка, трябва да си направите рутинен кръвен тест и да проследите действията си при вашия лекар. Също така, трябва да се консултирате с фармацевт, ако изпитвате някакви странични ефекти, докато приемате добавки с желязо. Вашият фармацевт може да препоръча друга добавка или да ви уведоми за най-подходящото време от деня, в което да ги приемате.

Повече за добавките и продукти, може да разгледате на – Мирта Медикус

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.